5

Min hotellguide Shanghai

Om du letar efter hotell i Shanghai så är det lätt att få huvudbry, det finns mängder med hotell att välja på. Jag brukar boka hotellnätter via Expedia och även kika in andra gästers omdömen på Tripadvisor innan jag bokar.

Här kommer ett par tips från mig på hotell i Shanghai (fördelat på olika prisklasser). Jag har besökt samtliga av dem, några som övernattande gäst och andra som gäst till hotellets övriga faciliteter.

Billigt:
Rayfont Hotel and Apartment, Yan An Xi Lu 1066
Bra pris och bra läge, enkelt att ta sig till olika platser i Shanghai härifrån. Väldigt nära French consession. Ska du "bara" sova och inte tillbringa tid på rummet så är detta ett bra val. Pris: ca 200 RMB/natt

Rayfont Shanghai Celebrity Hotel and Apartment, Xie Tu Lu 1077
Något lite bättre än ovanstående, bra hotellfaciliteter, nära till Tai kang lu och Xintandi. Hotellet har inomhus pool. Prisvärt! Pris: ca 350 RMB/natt


Medel:
Marvel Hotel, 123 South Tibet Road
En känsla av lyx och design till ett bra pris, perfekt läge precis vid Peoples Park - mitt i smeten. Rekommenderas varmt om du letar efter ett medelklasshotell! Pris: ca 650 RMB/natt

Marvel hotel vid Peoples Square


Dyrt:
Hotel Indigo on the Bund, 585 Zhongshan Dong Er Lu
Nybyggt designhotell med utsikt över Huang Pu floden. För dig som söker det lilla extra och är beredd att betala lite mer. Pris: ca 1300 RMB/natt  

Svindyrt:
The Peninsula, Nr 32 The Bund
Det lyxigaste av Shanghais alla hotell, här finns topklass restauranger som Sir Ellys och butiker från franska lyxmärken såsom Chanel och Prada (inne på hotellet). Pris: från ca 2500 RMB/natt

Waldorf Astoria Shanghai on the Bund, 88 Sichuan Zhong Road
Ytterligare ett überlyxigt hotell beläget på Bund, hotellets "Long Bar" är värt ett besök även om du inte tänker bo här. Pris: från ca 2500 RMB/natt


Waldorf Astoria Shanghai at the Bund


Tänk på att priserna kan variera kraftigt beroende på säsong och beläggning på hotellet.

Kommentarer:

1 airaM:

skriven

Men hur mycket är en RMB? =) Jag har ingen aning..

2 Anonym:

skriven

Tack Emma, vad glad jag blir! Det tar allt lite tid att återhämta sig ifrån jet laggen och jag håller med om att hemma trots allt är bäst!



Jag har stött på så himla många backpackers och många säger att just Shanghai har varit det bästa resmålet! Måste dit någon gång!!



Kramis

3 Emma:

skriven

Maria: Just nu är det nästan exakt samma som 1 SEK men det kan ju ändras, hursomhelst lättare att räkna än med de där bathen :)



Tess: Ja det gör ju det, men snart är du nog inne i Sverigetid igen. Va häftigt att dom tycker det, jag kan tänka att det finns fler hur många coola platser som helst runtom i Asien. Ser framemot att läsa mer om din resa sen.

4 airaM:

skriven

Ahh, okej. Aningen lättare då. ;) Kraaaam!

5 Lena:

skriven

Tack för det ska dig om ett par månader. Får se om det blir nåt av dessa.

Kommentera här: