0

Min New York guide 2011

När jag var i New York 2005 så skrev jag en egen guide på sådant jag ville tips om, den kan du läsa här. Det har ju hänt en del sen dess så här kommer en helt ny.



Det finns massor att se I New York så glöm att du kommer att hinna med allting under din vistelse (om du inte tanker stanna länge vill säga). Det är bra att ha en plan på vad du tänker se vilken dag så du inte irrar runt för mycket eller lägger till på att ta dig mellan platser långt ifrån varandra. Ett bra tips är att ta en tur med en sightseeing buss din första dag i staden så får du en överblick på det du vill se mer av senare.



Här kommer mina förslag på hur du skulle kunna lägga upp dina dagar...

Dag 1
Starta dagen vid Empire state building som ligger på 34:e gatan och Femte avenyn. Empire öppnar klockan 8.00 och planerar du att åka upp till toppen så var där då de öppnar. Det kostar runt 20 Usd att åka upp till utsiktsplatsen. Fortsätt promenaden söderut på Manhattan och spana in Flat Iron building. Följ sedan Broadway söderut och stanna för en fika vid ett mysigt café när du närmat dig Soho. Passa sedan på att ta en avstickare mot Brooklyn Bridge och på vägen fram så ser du bland annat City Hall. Gå sedan tillbaka till Broadway och ta dig ner till Battery Park, här avgår en gratis färja ungefär en gång i timmen, som tar dig till Staten Island. Du behöver inte lämna båten utan åker med tillbaka igen, på vägen ser du både Manhattan lite från håll och Frihetsgudinnan som står på Liberty Island. Efter det så passar det bra med en promenad till Wall street och platsen runt Ground Zero. Om man vill besöka minnesplatsen vid Ground Zero så måste du ta dig till ett biljettkontor för att hämat entrébiljetter, det kostar ingenting men kräver lite extra besvär. Om du orkar så passar det bra att stanna till vid Century 21 för outletsshopping. Här krävs dock tid och tålamod så kanske vill du komma tillbaka en annan dag igen. 
Är du intresserad av någon speciell Tv-serie som utspelar sig i New York så kan man åka på speciella bussturer där man besöker platser som förekommer i serien. Jag har testat Sex and the City turen som jag kan rekommendera att ta.


Dag 2
Jag tycker även att man ska lägga en hel dag på att strosa runt i Central Park eller varför inte gå upp en tidig morgon för lite motion i parken. Passa även på att spana in platsen där John Lennon blev skjuten och Strawberry fields eller ta en promenad på Upper East side i samband med besöket i central Park.

Dag 3
Åk till Woodbury Commun Outlets för en dags shopping. Bussar avgår från Port autority vid 42:a gatan och 8 avenyn. Boka i förväg. Avsett en hel dag till detta för jag lovar att det behövs! Ett tips är att gå in på www.premiumoutlets.com och bli VIP medlem, innan resan. Då kan du printa ut ytterligare rabattkuponger att ta med dig.

Dag 4
En annan promenadrunda som jag vill rekommendera är att ta dig tid att gå igenom Greenvich village,Tribeca, Soho, Nolita, Chinatown och Little Italy. Några gator som jag tycker är särskilt mysiga är Mulberry Street, Spring street och Bleeker street.

Restaurangtips
The Red Rooster, Harlem. Markus Samuelssons senaste tillskott bland New Yorks restauranger. Humana priser och trevlig atmosfär med livemusik flera gånger i veckan. Prisvärd och god mat och bra service. Ligger i Harlem i korsningen Lenox avenue och mellan 125:e och 126:e gatan.

Tiny’s and the bar upstairs, Tribeca. Denna restaurang som ägs av vår svenske hockeymålvakt Henrik Lundqvist finns på West Broadway 135. Vi åt lunch här och serverades supergod mat och fick bra service. Det finns en bar en trappa upp så ett besök på kvällen passar lika bra. Ruffig men genomtänkt inredning och coola detaljer.

Hotell
Vi bodde på Royalton by Morgans Hotel som ligger på 44:e gatan, jag kan verkligen rekommendera detta hotell. Dock ganska "pricy", så vill man hellre lägga pengarna på annat så finns det massor med andra alternativ.


Shopping
Jag gillar bland annat följande affärer:
Victorias Secret
Rickys
Forever 21
American Eagle Outfitters
Macy´s
Bloomingdales
Saks Fifth Avenue
Woodbury Commun outlets
Filenes basement

 

Kommentera här: