11

Clara en luxbaby - höftledsluxation hos nyfödd - von rosenskena

När Clara var några timmar gammal så undersöktes hon av en barnläkare, det gör man med alla nyfödda. Då upptäcktes att hennes höfter som man säger "knäppte". Efter ett besök på ortopeden så konstaterades sk. höftledsluxation. Man kan förklara det med att höfterna är mer som tallrikar än som skålar och för att höftkulan ska omslutas på rätt ställe så måste barnet placeras i en von Rosen skena där benen ligger i grodställning.
 
Som läkaren poängterade till oss så är detta ingen sjukdom, men dock något som måste åtgärdas genom placering i skena som hon skulle ligga i de första 6 veckorna av sitt liv. Vilken chock! Såklart kunde det varit så mycket värre, och vi är så tacksamma att vi fått en frisk dotter, men som jag läst på så många ställen så är detta en stor grej och man får vara ledsen för det. Och det var jag. Vi. Och jag kan inte låta bli att fortsätta vara ledsen för att det blev såhär och känna att vi faktiskt blivit snuvade på vissa upplevelser under hennes första veckor, hon kommer ju aldrig att vara så liten igen... 
 
 
Clara 1 vecka gammal
 
Behandlingstiden är oftast 6 veckor (vissa sjukhus har 12 veckor) och bebisen ska ligga i skenan hela tiden, kläder och blöja sätts utanpå.
 
Clara 2 veckor gammal
 
En gång i veckan har vi åkt till Ortopeden på sjukhuset för att bada och kolla hur höfterna känts samt justera skenan om den blivit för liten. Den här stunden då Clara varit utan skena och vi har fått bada henne har varit veckans höjdpunkt för oss.
 
Clara älskar att bada och har inte varit ledsen en enda gång utan har bara njutit av vattnet och av att kunna plaska med benen.
 
 
Clara vid badet då hon var 3 veckor och 1 dag gammal
 
Clara 4 veckor gammal
 
Clara 5 veckor gammal
 
Clara 6 veckor gammal
 
Nu har det gått 6 veckor och idag den 26 maj 2014 är en stor dag för oss - skenan ska tas bort.
 
Vilken lycka att få hålla sin bebis igen utan skena, oj vad vi ska mysa! Jag är så stolt att vi fixat detta och Clara har varit så duktig. Vi håller nu alla tummar att hon ska slippa bekymmer i framtiden och att skenan har hjälpt, det är såklart det allra viktigaste!
 
 
 
Några praktiska tips om du fått en lux-baby:
 
Ett bekymmer var kläderna, till en början funderade jag mycket på om hon ens skulle kunna ha kläder överhuvudtaget, men det har inte varit några problem. Kläder och blöjor sätts utanpå skenan och till en början kunde hon (som de flesta nyfödda) ha storlek 50 i body, nu de senaste veckorna har hon haft 56. Byxorna har krävts en större storlek redan från början (62 och 68). Jag tycker att modeller där benen sitter lite längre isär har varit bra.
 
Det bästa och mest använda plagget har dock varit Polarn och Pyrets sovpåse. Vi hade två stycken för att kunna byta med.
 
Bild lånad från Polarn o Pyret
 
En amningskudde! Amningskudden har verkligen varit super, vi har använt den både vid amning och när besökare velat hålla Clara så har hon kunnat ligga på denna eller sitta i knät genom att luta sig bakåt mot den.
 
 
 
Bild lånad från Lekmer.se
 
Om du vill läsa mer om höftledsluxation så finns all information hos Vårdguiden 1177.
 
Jag tycker även att denna artikel från Mama är bra med hög igenkänningsfaktor.
 
Tveka inte att fråga om du undrar något, kanske har du hamnat här för att du också fått en lux-baby. Skriv en kommentar eller mejla mig på [email protected]
Clara Emmas vardag baby bebis höftledsluxation luxbaby nyfödd skena vonrosen vonrosenskena

Kommentarer:

1 Ann:

skriven

Så söt hon är lilla Clara <3

2 Sara:

skriven

Jag var själv en lux-baby när jag föddes för sisådär 31 år sedan. Efter de där första veckorna i skena har jag aldrig behövt göra något och jag har heller aldrig känt av det.

Där precis i början vill man ju bara åka hem med sin bebis och vara i sin fluffiga bubbla utan några hinder på vägen. Och de där känslorna är ju lite "all over the place".. :)

Hon är alldeles fantastiskt söt och go er lilla Clara!

3 Lovisa:

skriven

Det är jag också född med, men har alltid varit frisk vid kontroller efter skenan var borta.
Min mamma har många, många gånger berättat hur tufft hon tyckte det var att få beskedet, så visst får man vara ledsen!
Bra att du berättar! Stora kramar!

4 Eva JohNsson:

skriven

Hej Emma ! Jag minns ingen i min bekantskapskrets som fått en luxbaby, även om jag hört talas om det. Ville bara säga att ni fått
världens sötaste lilla Clara. Lycka till i dag o hel resten av livet.
Kramar från Eva (från pappa Pelles jobb)

5 Eva:

skriven

Vilken goding hon är! Lycka till idag! P.s. De första veckorna är ganska kaotiska, även utan knäppande höfter! ;)

6 Ewa:

skriven

Vad skönt att höra att skenan är borta! Hon är så himla söt! Många kramar

7 Jessica:

skriven

Söta Emma - förstår att det är en stor dag och håller tummarna det går bra. Och såklart du/ni har varit ledsna. Jag kände exakt likadant, att jag blev snuvad på första bebistiden. Dels att vara inlagd så länge, men också allt med sondmatning. Och då var Oliver, precis som Clara, frisk. Jag är ibland ledsen över det fortfarande, men det får man vara. För det är ju ens bebis, och man vill att allting ska vara bra redan från början. Men samtidigt så väger allt det underbara upp det. Njut nu av att hålla henne utan skena. Tänker på er!

Kram Jessica

8 Thessan:

skriven

Vilken liten sötnos Emma! All lycka till er och hoppas att Clara mår bra! Kram

9 Katja:

skriven

Hej Emma! Jag var också en luxbaby men mitt upptäcktes inte förräns jag var 6 månader och fick därmed ha gips i 3 månader. Efter det har jag inte haft några problem. Skönt att det gick bra för Clara också och hoppas hon klarar sig utan några problem i framtiden. Kram

10 Victoria:

skriven

Jag själv föddes också med höftledsluxation, har för mig att mina föräldrar sagt att jag hade en sån skena i 3 månader..

Vilken riktigt sötnos ni har ;)

11 Susanna:

skriven

Vi har en tjej på 10 veckor som har 2 veckor och 4 dagar (men vem räknar!?:) kvar med sin skena. Jag fick såklart en chock när hon packades in till ett kantigt paket men tycker att det ändå gck bra - fram tills för några dagar sen! Efter nån utvecklingsfas så märkts det TYDLIGT att skenan stör henne. Innan gick det ju bra när hon verkade helt oberörd. Men nu vill hon börja sparka och upptäcka händer och fötter, sitta i babysitter och ligga på mage - men det går ju inte! Tycker så otroligt synd om henne just nu och vill bara att veckorna ska slukas av nåt svart hål!!
Märkte du att det blev värre ju äldre hon blev? På farsdag får vi äntligen tillbaka vår mjuka bebis efter dessa tuffa månader. Perfekt farsdagspresent.

Kommentera här: