2

Valpolicella, Italien

Efter det underbara besöket i Prosecco så åkte vi vidare med sikte på Valpolicella och byn Negrar. Vi stannade till vid Trattoria alla Routa som var stängt vid denna tidpunkt, detta är en restaurang i bergen ovanför Negrar som ska ha mycket god mat. Vi får ta ett nytt besök här nästa gång tror jag bestämt.
 
 
Nere i byn Negrar så hamnade vi hos bröderna Vogadori, där vi provade deras viner och även valde att checka in på deras nybyggda B&B. Trevligt ställe!
 
Vi frågade om tips var vi kunde hitta lite ostar och charkuterier till lunch och fick tipset om att åka tillbaka upp i bergen till en fantastisk butik där vi köpte upp oss på massa godsaker.
 
 
På kvällen åt vi en superb middag på restaurangen Pizzeria Alle Vigne som låg på gångavstånd från Fratelli Vogadori. Mmmm vilken mat och vilken pizza, ett hett tips att prova denna pärla om du råkar planera en resa till Valpolicella. När jag ser bilderna nu så känner jag bara - ta mig tillbaka!
 
 
Nästa dag hade vi sikte på att åka vidare mot Comosjön, men först ville vi prova och köpa mer vin i Valpolicella. Det känns lite konstigt att med tandkrämsmak i munnen ge sig på fina rödviner, men det gick att leva med. Fantastiska viner även här!
 
 
 
Vi stannade till hos Lucia (efter tips från min vän Jonas, som gärna vill ha lite cred för detta i bloggen) på Villa Monteleone. Här provade vi mer vin, fick följa med ner i vinkällaren och ut i odlingarna innan vi tackade för oss och åkte vidare till den betydligt större producenten Serego Alighieri/Masi ett stenkast därifrån.
 
 
Efter detta styrde vi kosan mot Lago di Como och hann även med ett stopp vid Lago di Garda (Gardasjön).

Kommentarer:

1 Sofi:

skriven

Dit hade jag velat åta, alltid velat gå på vinprovning i utlandet så detta såg helt fantastiskt ut:) Hoppas allt är kanon med dig! kram S

Svar: Jag kan varmt rekommendera att åka dit Sofi! Allt är bara bra, hoppas detsamma med dig? Kram
[email protected]

2 Jonas Karlsson:

skriven

åhh Italien, ser sjukt härligt ut :)

Svar: Det var det verkligen =) Underbart land!
[email protected]

Kommentera här: